(Samo)príprava na pôrod

Tento článok vypracovala jedna úžasná žienka,
Michaela Vajová, PhD.
Lektoraka aktívnej a vedomej prípravy na materstvo a rodičovstvo. Prajem príjemné čítanie a podnetné inšpirovanie :).
.

Tehotenstvo je obdobím uvoľnenia a radosti. Ak sme tehotné, sme vedome v kontakte so svojim telom, ktoré je domovom nášho dieťatka. S rovnakou láskou, s akou očakávame jeho príchod, by sme mali pristupovať sami k sebe.

Môžeme sa rozmaznávať aromaterapiou, masážami, pravidelnou relaxáciou a jednoduchým cvičením. To všetko nám zároveň pomôže pripraviť seba – svoje telo a myseľ – a tiež dieťatko na pôrod.

Pôrod je nedobrovoľný proces aj pre matku aj pre dieťa. Je to ale tá najprirodzenejšia cesta a 1. skúška, ktorú naše dieťatko podstupuje. Každá žena má dosť sily pôrod zvládnuť. Môžeme ho dokonca vnímať ako dar matky prírody – síce neľahký, ale krásny a obohacujúci.
Od otehotnenia je jasné, že pôrod nastane. Mnohé z nás ho očakávajú s obavami. To najlepšie, čo môžeme pri pôrode urobiť je, že si nebudeme prekážať – ani telom, stiahnutým, slabým, nepružným, ani mysľou, plnou obáv a nedôvery a ani dychom, krátkym, nedostačujúcim a nevyživujúcim.

Začnime teda telom. Je hmatateľné a sme zvyknuté sa oň starať. Pre prirodzený pôrod potrebujeme zachovať telo silné a v plnej kondícii. Pokiaľ tehotenstvo prebieha zdravo a prirodzene, hýbte sa! Venujte sa pohybu, na ktorý ste zvyknuté a prispôsobte ho svojmu stavu – ak ste tancovali, tancujte, ak radi chodíte, choďte, ak ste zvyknuté plávať, plávajte. Nájdite si pohyb, ktorý vám obom – teda vám aj dieťatku bude vyhovovať.

Nech si vyberiete akúkoľvek aktivitu, majte na pamäti, že by ste mali:
- posilniť panvové dno, lebo ono nesie bábätko a v tehotenstve sa najviac mení,
- posilniť brušné svaly, a to nielen z estetických dôvodov, ale zároveň chránite chrbticu. Navyše robíte všetko pre prevenciu diastázy (rozchodu) priamych brušných svalov.
Toto sa dá – jednoduchým dychovým cvičením, ktoré môžete pokojne robiť aj v posteli.
Ľahnite si chrbát, nohy pokrčte v kolenách a položte chodidlá aj kolená na šírku bokov. Nadýchnite sa zhlboka do bruška a vydychujte ústami cez hlásku „sssssssssssss“. Ak vydýchnete dôkladne a všetko, pocítite ku koncu výdychu silné spevnenie v oblasti bruška a panvového dna.

Chrupavčité spoje v panve sa v tehotenstvo vplyvom hormonálnych zmien rozvoľňujú, aby sa panva mohla pri pôrode rozostúpiť. Toto rozvoľňovanie môže byť až bolestivé – môžeme pociťovať bolesť lonovej kosti, alebo kdesi pod krížami (tzv. sakroiliakálne spojenie). Panvu a driekovú chrbticu uvoľňujú tzv. spinálne cvičenia – pretáčanie nôh a hlavy v ľahu na chrbte do protichodných smerov v rytme dychu. Toto cvičenie je dobré aspoň zo začiatku cvičiť pod dohľadom inštruktora, alebo fyzioterapeuta. Potom ho môžete cvičiť sami doma, kedykoľvek to budete potrebovať.

Pozornosť venujeme aj nohám, ktoré nesú rastúcu záťaž. Existujú jednoduché a efektívne odporúčania pre prevenciu kŕčových žíl a kŕčov v nohách – vykladajte si nohy, krúžte nohami v členkoch, masírujte si lýtka a stehná smerom k srdcu. Vyhnite sa dlhému státiu a sedeniu a neprekladajte si nohy.
Posilniť treba aj chodidlá, aby sme sa vyhli plochým nohám. Noste kvalitné topánky, ale vyhnite sa ortopedickým vložkám. Dvíhajte predmety zo zeme pomocou prstov na nohách, masírujte si chodidlá, alebo požiadajte partnera o masáž .

Viac záťaže aj po pôrode budú niesť prsné a medzilopatkové svaly. Prsné svaly sa zvyknú skracovať, preto ich budeme naťahovať – spojte ruky za chrbtom sa dvíhajte čo najvyššie a v krajnej polohe chvíľu vydržte a predýchajte. Môžete pokračonať do predklonu, povoľte kolená a ruky spustite za hlavu, nechajte ich klesať dolu vlastnou váhou. Medzilopatkové svaly zvyknú ochabovať, preto ich posilníme – zdvihneme vystreté ruky nad hlavu a celé zatlačíme dozadu, chvíľu predýchame a potom akoby sme kreslili veľký kruh pomaly spúšťame vystreté ruky dolu a stále pritom zatláčame dozadu, akoby sme ich za chrbtom chceli spojiť

Kedy necvičiť?
Prvý trimester je veľmi citlivým obdobím a odporúča sa necvičiť v čase kedy by ste boli bývali mali menštruáciu nebyť tehotenstva. Necvičte ak máte bolesti, krvácate, trvdne vám bruško.

Dych sa s rastúcim bruškom začína skracovať. Pri pôrode však potrebujeme pokojný a hlboký dych. Aj to sa dá nacvičiť dychovými cvičeniami. Nájdite si pohodlnú polohu v stoji, sede alebo v ľahu na chrbte a pokúste sa svoj nádych rozložiť do bruška, hrudníka a aj pod kľúčne kosti a s výdychom postupne vyprázdnite bruško, hrudník a priestor pod kľúčnymi kosťami. Nadychujte nosom so zatvorenými ústami a vydychujte cez otvorené ústa a mantru, alebo ak chcete slabiku, „haaaa“ a čo najviac uvoľnite sánku. Nechajte ju klesať dolu až ku krku. Mantra je silná a zbavuje strachu. Uvoľnená sánka pri pôrode pomôže uvoľniť panvové dno. V posledných týždňoch tehotenstva môžete pracovať s vedomým uvoľnením panvového dna pri výdychu s uvoľnenou sánkou. Jedná sa o jednoduchý mechanizmus – ústa a panvové dno sú 2 strany tej istej mince. Ak sú uvoľnené ústa, ktoré veime ovládať vedome, je zároveň uvoľnené panvové dno.

Na záver nám ostala myseľ – sídlo nášho obrazu sveta. Upokojiť ju môžeme tak, že ju spoznáme. Pokúste sa nájsť v sebe všetky pocity, ktoré sa vám v súvislosti s pôrodom objavia. Hľadajte ich koreň, odkiaľ sa vzali a skúste sa s nimi zmieriť. Ak je to potrebné, nájdite niekoho, kto vám pomôže. Môže to byť terapeut, ale aj vaša mama, alebo dobrá priateľka, či dula.

Tehotenstvo nás učí trpezlivosti. Deväť dlhých mesiacov očakávame pôrod. Aj keď sme sa pripravili dôkladne, všetko môže a spravidla aj bude úplne inak ako sme očakávali. Nech je pôrod akýkoľvek, je to ten najsprávnejší pôrod pre matku aj dieťa. Najdôležitejšie sú prvé sekundy po pôrode – vtedy už začína spoločný život.

Kiež majú všetky ženy na svete krásne a zdravé tehotenstvá a pôrody a všetky deti nech môžu prvé minúty po narodení tráviť na prsiach svojich matiek.

kontakt:mmitasikova@gmail.com