Stravovanie v tehotenstve trošku inak

Keď sa v žene objaví nový život, v tom momente už nie je zodpovedná len sama za seba, ale má v rukách najväčší poklad na svete – svoje dieťatko. Čím viac si dá záležať na prvých rokoch života jej potomka, tým viac je na ceste k pokojným a šťastným najbližším dvadsiatim rokom so zdravou ratolesťou.

Odporúčaný jedálniček v nasledujúcich riadkoch sa veľmi nepodobá bežným článkom o strave pre tehotné. O to viac možno vzbudí pozornosť okolo tabuizovaných škodlivých a podceňovaných prospešných účinkoch stravy.
Nenarodené dieťatko rastie neuveriteľnou rýchlosťou zo stravy, ktorú prijíma žena. To je jeho jediný stavebný materiál a preto je tak dôležité, aby aspoň v tehotenstve bola strava čo najdokonalejšia.

Názory na stravu sa veľmi líšia. Keď však budúca mamička zvolí cestu potravín pestovaných s láskou bez chemickej a syntetickej pomoci z nášho podnebného pásma, dieťatko to určite ocení. Táto strava je v obchodoch veľmi predražená, to je pravda, ale tým, že strava bude kvalitná, nebude jej potrebné veľké množstvo. Tiež na trhu sa ešte nájdu predavači, ktorí pestujú s láskou a bez postrekov, či hnojív. Najideálnejšie je, keď poznáte niekoho, kto má vlastnú záhradku a bude rád, keď sa podelí o kúsoček svojej úrody.

Mnohým ženám je v začiatkoch tehotenstva nevoľno, majú dávenie, či ľahko ochorejú na nádchu. Podľa toho, čo som sa dočítala, žene je nevoľno len vtedy, keď dieťatku v nej nevyhovuje strava, ktorú prijíma a chce jej to dať týmto spôsobom najavo. Dávenie je už úplný nesúhlas s tým, čo sa k dieťatku dostalo. Mne osobne nebolo nevoľno, ale prvý mesiac som sa zbavovala nádchy. S najlepším úmyslom som kupovala citrusové ovocie aby som sa zásobovala vitamínom C a pri tom som netušila, že citrusové ovocie ma ešte viac ochladzuje a vitamín C je menej dôležitý ako minerály, ktoré agresívne vyplavoval z tela, nehovoriac o jedoch, ktorými bolo ovocie postrekmi nasiaknuté. Bol čas prehodnotiť stravovacie návyky a tak som sa pustila do spoznávania skutočne liečivej stravy.

Mne osobne vyhovovalo kombinovať poznatky z týchto smerov:
Tradičná čínska medicína sa zaoberá energetickou hodnotou potravín. Tie rozdeľuje podľa tepelného účinku na organizmus na horké, teplé, neutrálne, osviežujúce, studené. To znamená, že v lete sa okrem neutrálnych konzumuje viac osviežujúcich a studených potravín a v zime naopak teplých. Telo tak nestráca svoju vlastnú energiu na to, aby tieto teplotné zmeny vyrovnávalo a ušetrenú energiu môže investovať inde. Ďalej sa potraviny prirovnávajú podľa spôsobu, ako prúdi energia a podľa chutí k prvku dreva, ohňa, zeme, kovu a vody. Konkrétne tehotným ženám sa sústredí veľa energie do stredu tela – k plodu, preto majú často na začiatku tehotenstva chuť spojenú s prvkom dreva – kyslú, ktorá vedie dovnútra a dole.

Siahajú po kyslých uhorkách a kapuste, čo je podvedome super voľba, dôležité však je, aby bola kvasená zelenina nakvasená bez chémie a cukru. Menej známe sú slivky umeboši, či nakvasené ovocie, ktoré sa spolu s kvasenou zeleninou označuje ako pikles. Chuť na kyslé uhasia teplé potraviny: zelené zrno, granátové jablko, jablkový ocot, petržlen, čerešňová šťava, bulgur, kuskus, špalda, šípkový čaj…

Pri chuti na slané prvku vody je ideálny tempeh (fermentovaná sója, čo je jediná forma sóje, ktorú je naše telo schopné stráviť),miso (fermentovaná sója vo forme pasty), pravá sójová omáčka, výrobky z umeboshi ako ume pasta, ume ocot, ume slivky (sfermentované marhule), morské plody, hrach, fazuľa mungo, olivy, morské riasy, agar agar, minerálna voda. Skoro do každého jedla pridávať zeleninu. Keď varíme strukoviny, pridať k nim aj zeleninu a obilniny, keď sa dá.

Keď je chuť na sladké tieto požiadavky spĺňajú napríklad obilniny (cez noc namočiť, potom variť minimálne pol hodinu), mnoho druhov zeleniny (mrkva, pór, cibuľa (vynechať pri nadúvaní), fenykel, tekvica, zelená fazuľka, kapusta, jarná cibuľka, kučeravá kapusta, strukoviny, semienka, orechy, biele mäso a ryby. Základ tvorí obilie najlepšie varené v celých zrnách. Jeho podiel môže byť až 50 a viac percent z dennej stravy. Ženy ktoré neboli zvyknuté príjmať obilie začínajú s ľachšími druhmi ako je ryža natural, jačmeň, proso a kukuričná krupica. Obilie pokryje doporučenú dennú dávku minerálov. Ďalej pridávame špaldu, pšenicu, žito, amarantus, minerály pridaváju aj morské riasy (nori,wakame..) agar agar. Sladíme jačmenným sladom, ryžovým sladom, alebo javorovým sirupom.

Chuť na horké naplnia opražené obilniny ďalej spracované ako vločky, alebo obilný čaj (jačmeň a ryža sú ideálne), amarant, quinoa, žito, pohánka, šalát, červená repa, čaj bancha, pu-erh, artičoky, púpava, redkvička.
Ostrá chuť je obsiahnutá v ovsi, cibuľke, póre, korení ( – a tu pozor, sú bylinky, ktorým sa treba vyhnúť http://www.babetko.sk/user/view_page.php?page_id=37246&act_page=1%3E&zoradenie), v mäse z diviny a z obilia v ryži.